Sälja Bostadsrätt.

NÄR DET ÄR DAGS FÖR DITT HEM ATT BLI HEMMA FÖR NÅGON ANNAN.

Det finns en del att tänka på när du säljer din bostadsrätt. Det är därför ganska skönt att anlita en mäklare eftersom vi då hjälper dig med allt som har med försäljningen att göra. Här nedan hittar du allt från tips och råd till juridiska fakta som berör dig som säljare. Har du några frågor eller funderingar är du självklart välkommen att kontakta oss på 08-441 12 50 eller via mail@hansgothe.se.


  • FÖRDELARNA MED ATT ANLITA EN MÄKLARE.

    Att sälja sin bostad själv är absolut en möjlighet, men det är en hel del man bör sätta sig in i och skaffa sig kunskap om. Det kan även vara svårare att få ut högsta möjliga marknadspris. Undersökningar som gjorts på jämförbara objekt visar på klart högre köpeskilling i affärer genomförda av mäklare, jämfört med affärer där ägaren sålt själv. Säljer du på egen hand har du inte heller tillgång till annonsering på Hemnet / DN-Bostad respektive Bovision vilket idag är dominerande marknadsföringskanaler. Att hålla i en budgivning själv kan också vara en nackdel då många köpare kan ha svårt med tilltron till andra bud när det inte finns en ansvarig mäklare. Även om vi talar i egen sak, är det trots allt mer fördelaktigt att ta hjälp av en mäklare då han också är väl insatt i den rådande marknadssituationen.
  • MÄKLARENS ROLL.

    När du gett oss uppdraget att sälja din bostad går vi i lugn och ro igenom hela processen och planerar för din försäljning. På Hans Göthe erbjuder vi ett omfattande tjänsteutbud som är anpassat efter dig som bor här i Stockholm och vi garanterar att ge allt vi har och mer därtill. Likväl som vi jobbar för att du ska få högsta möjliga marknadspris för din bostad, har vi som uppgift att vara en opartisk länk och god rådgivare för både säljare och köpare.
  • ATT SÄLJA, STEG FÖR STEG.

    1-7(1).png1. Värdering
     En av våra registrerade mäklare kommer hem till dig och gör en kostnadsfri värdering av din bostad.

    2. Fotografering, beskrivning och planritning
    Vi gör en attraktiv presentation av din bostad och fotograferar både interiört och exteriört för att fånga helheten. Vi skriver också en personlig objektsbeskrivning med förhöjande områdesinformation.

    3. Annonsering
    Vi börjar annonsera ca två veckor innan visningen. Vilka mediekanaler vi använder oss av beror på vilket annonspaket du valt. Vi kontaktar också alla personer i vår databas som önskar ett nytt boende och bjuder personligen in till visningen.

    4. Visning
    Under visningen har vi alltid en registrerad mäklare på plats. Visning sker vanligtvis vid två tillfällen. Vi skapar hemtrevnad och spelar lugna Stockholmslåtar i bakgrunden.

    5. Budgivning
    Många försäljningar avslutas idag med en budgivning. Vi redovisar buden till dig löpande så att du kan följa utvecklingen samt se hur många budgivare som finns kvar. Detta kan pågå ett par dagar beroende på hur många budgivare som är med i budgivningen.

    6. Köpekontrakt
    Även om du accepterat ett bud så är du inte bunden till att sälja innan köpekontraktet skrivits under. Detta gäller även för budgivaren.

    7. Tillträde
    Från att kontraktet på försäljningen skrivits på fram till dagen då du lämnar ifrån dig din sålda bostad, tillträdet, tar det vanligtvis mellan 1–3 månader. Det är nu affären avslutas och den kvarvarande köpesumman betalas. Nycklarna byter ägare och därmed är allt klappat och klart!
  • VÄRDERING AV DIN BOSTAD.

    Det som avgör värdet på din bostad är område, läge, våningsplan, storlek och månadsavgift. Utseende såsom färgval, inredning och möblemang har också en avgörande betydelse. Under senare år har föreningens ekonomi också fått en allt större inverkan på priset. För att kunna göra en så exakt värdering som möjligt är det viktigt att vi får komma hem till dig för att kunna väga in alla dessa olika parametrar. Vi ger dig även råd om det är något som bör åtgärdas innan försäljningen startar och som kan öka värdet.
  • STOCKHOLMSVISNING - 60 MINUTER MED REGISTRERAD MÄKLARE.

    klocka(1).pngNär vi visar upp din bostad fokuserar vi på att skapa en hemtrevlig atmosfär som tilltalar spekulanterna. Vi spelar låtar om Stockholm svagt i bakgrunden och vi finns alltid tillgängliga för att besvara eventuella frågor. Eftersom det är mäklaren som bäst av alla kan förmedla service och kompetens gällande din bostad och närområdet, har vi alltid en registrerad mäklare på plats, alltså inga visningsvärdar. Vi arrangerar öppna visningar och ser till att alla som vill se din bostad får möjlighet till detta. Visar sig ditt hem vara extra attraktivt arrangerar vi en VIP-visning med förhoppning om att få till en tidig budgivning. Detta skapar ett större köptryck.
  • CHECKLISTA INFÖR VISNINGEN.

    En visning handlar om att på ett tilltalande sätt visa upp bostaden så att ditt hem känns som hemma för någon annan. Vi ger dig därför lite tips och råd på vad du bör åtgärda innan visningen äger rum.
    hem(1).jpg

    • städa och ställ i ordning bostaden
    • ta bort privat egendom så som familjefoton etc
    • plocka bort så mycket småsaker som möjligt tex tidningar
    • plocka undan skor och ytterkläder
    • dekorera gärna med blommor och frukt
    • ställ i ordning balkong/tomt/uteplats


  • ANNONSERING OCH MARKNADSFÖRING.

    qr(1).jpgFör att nå igenom Stockholmsbruset använder vi en rad olika marknadsföringskanaler för att uppmärksamma din bostadsförsäljning. Vi sätter upp fönsterskyltar som tydligt visar att din bostad är till salu och på så sätt drar vi till oss uppmärksamhet redan ute på gatan. Vårt baspaket, som ingår i mäklararvodet, ger en bra spridning och för att nå specifika intressenter finns även kompletterande annonsplatser som tillval. När vi annonserar ut ditt hem i tidskrifter adderar vi en så kallad QR-kod. Den gör det möjligt för läsaren att direkt, via sin smartphone, ta del av alla bilder samt hela objektsbeskrivningen. Annons på hemnet.se ingår alltid och vi vågar säga att ca 80% av alla spekulanter som kommer på visningen har sett annonsen på internet. För mer information om våra olika marknadsföringspaket, prata med din mäklarkontakt.
  • SÅ GÅR EN BUDGIVNING TILL.

    klubba(1).pngMånga försäljningar avslutas idag med en budgivning. Det finns inga lagar som reglerar hur denna ska gå till men för att du ska känna dig trygg så använder vi en så kallad ”öppen budgivning”. Som mäklare sköter vi då alla kontakter med budgivarna och redovisar buden till samtliga parter via sms, e-post eller telefon. En budgivning kan pågå ett par dagar beroende på hur många som är med och lägger bud. Vi tillämpar också ”kvalitetssäkrad budgivning”, vilket innebär att alla bud dokumenteras skriftligen och kan kontrolleras av en oberoende granskningsman i efterhand. Vanligtvis är det köpare som lagt högsta budet som man skriver köpekontrakt med, men du kan välja att sälja till någon annan om du exempelvis har egna önskemål som spelar in.
  • NÄR ÄR DEN BÄSTA TIDEN ATT SÄLJA?

    host(1).jpgMan kan inte säga att det finns en årstid eller månad som är bättre eller sämre än den andra för att sälja. Möjligen kan det uppfattas som mer attraktiv om det är ljust och grönt ute, å andra sidan är konkurrensen om köparna större då. Det som är betydelsefullt är den allmänna konjunkturen, ränteläget samt börsklimatet. Men när du kan få ut ett högt pris för din bostad är det oftast dyrare att köpa något nytt.
  • VAD INGÅR I KÖPET.

    washer(1).pngDet kan vara bra att veta vad som räknas som fast respektive lös egendom och vad som därigenom ska ingå i köpet. När du säljer en lägenhet finns det ingen lag på vad som ska ingå i försäljningen utan det styrs av en överenskommelse mellan dig och köparen. Man kan något förenklat säga att allt som är installerat för stadigvarande bruk, så som hatthylla, fastmonterade garderober, badrumsskåp, krokar, diskmaskin etc, är sådant som brukar ingå i köpet.
  • KONTRAKT OCH TILLTRÄDE.

    paper(1).pngInför kontraktsskrivning och tillträde är det många handlingar som måste tas fram, men har du anlitat en mäklare kan du tryggt luta dig tillbaka. Vi ser till att allt går rätt till och att allt finns på plats när det är dags.
    Från att kontraktet på försäljningen skrivits på fram till dagen då du lämnar ifrån dig din sålda bostad, tillträdet, tar det vanligtvis mellan 1–3 månader. Däremellan sker finansiering för köparen, ansökan om medlemskap i föreningen och planering inför tillträdet.
  • FLYTTNÄRA TJÄNSTER.

    lador(1).png
    Att byta bostad kan innebära en ganska hektisk period. För att underlätta för dig så har vi på Hans Göthe valt ut Stockholmsbaserade företag som vi vet är pålitliga, professionella och som erbjuder tjänster som du kan ha stor nytta av. Få hjälp med allt från Home styling, renovering och flyttstädning till transportering, ner- och uppackning. Som kund hos oss får du dessutom 5% rabatt på deras redan konkurrenskraftiga priser. För mer information om våra samarbetspartners, kontakta oss på 08-441 12 50 eller via mail@hansgothe.se.

  • VAD INNEBÄR EN FLYTTSTÄDNING.

    stadning(1).pngPå en flyttstädning ställs mycket höga krav. Vanligtvis är det du som säljare som ansvarar för att städningen genomförs, och sedan är det upp till köparen att godkänna utförandet. Det finns inga specifika regler på vad en flyttstädning ska innefatta, vilket kan resultera i delade meningar om vad som anses vara ett fullgott resultat. Vi rekommenderar därför alltid våra kunder att vid kontraktskrivningen, komma överrens angående omfattning och hur eventuella synpunkter på städningen ska åtgärdas. Att ta hjälp av en städfirma kan verkligen underlätta för dig som säljer då du både får mer tid över till annat och har ryggen fri om köparen skulle vara missnöjd. Våra många år i branschen har lett till bra kontakt med professionella städbolag och om vill du förmedlar vi givetvis våra kontakter.
  • ANSVAR FÖR BRISTER I EN BOSTADSRÄTT.

    En bostadsrätt räknas som lös egendom till skillnad från en fastighet som då räknas som fast egendom. Det betyder att bostadsrätten överlåtes i "befintligt skick", det vill säga i det skick den är i på kontraktsdagen. Köparen ansvarar för att undersöka bostadsrätten före köpet och skapa sig en uppfattning om bostadsrättens eventuella fel och brister. Du som säljer måste dock upplysa köparen om de fel och brister som du känner till. Om det senare skulle framkomma felaktigheter är det köplagens regler som gäller. Där stadgas att om en köpare får en sämre vara än den han kunnat förvänta sig utifrån dess ålder och skick, så kan det bli frågan om rätt till nedsättning av köpeskillingen. Det är också viktigt att hålla bostadsrätten försäkrad fram till tillträdesdagen även om du flyttar ut tidigare.
  • MÄKLARARVODE.

    Mäklararvodet är vanligtvis provisionsbaserat och beräknas genom en procentsats av erhållen köpeskilling. Beroende på fastighetstyp, förväntad köpeskilling, marknadssituation och personliga önskemål från dig kan procentsatsen för provision varierar. I vissa fall arbetar vi även med ett fast arvode. I vårt arbete ingår värdering, annonsering av din bostad, objektsbeskrivning, boendekalkyler, visningar, att ansvara för budgivning, ge ekonomiska råd till både köpare och säljare, samt inte minst genomföra kontraktskrivning och tillträde. Efter affären gör vi en reavinstdeklaration så du vet om du behöver göra fyllnadsinbetalning av skatt eller söka uppskov. Mäklararvodet är avdragsgillt i din reavinstdeklaration.
  • SKATTEEFFEKTER.

    Om du har sålt din bostad till ett högre pris än det som var ditt anskaffningsvärde så har du gått med vinst. Du måste då också betala kapitalvinstskatt. Anskaffningsvärdet är priset du köpt bostaden för sammanslaget med utgifter gällande försäljningen samt eventuella förbättringsutgifter, så som ombyggnad och inköp av utrustning. Dock får summan på förbättringsutgifter endast tas med om den uppgått till minst 5 000 kr/år. Våra mäklare som är specialister på området och hjälper dig när du gör din reavinstdeklaration. Vill du söka uppskov med skatten för att köpa en ny bostad, kan vi även hjälpa dig med det. Nytt för 2008 är att reavinstskatten höjts till 30% av 22/30 av vinsten och att uppskovsbeloppet är maximerat till 1,6 miljoner. För nya och gamla uppskov utgår också en schablonintäkt på 1,67% av uppskovsbeloppet vilket beskattas med 30% i inkomstslaget kapital, det innebär en årskostnad på ca 0,5% av uppskovsbeloppet.